Wednesday, June 01, 2005

Zwaartekracht?

Er voltrekt zich de laatste paar weken een heus raadsel. In mijn keukenkastje wel te verstaan. In mijn keukenkastje staat zo'n kruidenbusje, met allemaal verschillende vakjes voor verschillende kruiden. Je weet wel: zo'n ding met een groot vakje voor het zout, een iets kleinere voor peper, en dan nog een stukje kleinere vakjes voor kerrie, knoflookpoeder, nootmuskaat en nog wat van dat soort dingen. En wat daar dan mee aan de hand is? Nou, het gaat om het vakje met het knoflookpoeder. De 'knoflook-korreltjes' zweven in hun vakje. Echt waar! De onderste maken geen contact met de bodem van het busje, maar hangen als het ware in de ruimte. En niet alleen als ik het busje op zijn kop houd! En het gekke is: ik kan zo hard op de bovenkant slaan als ik wil, maar ze weigeren gewoon naar de bodem te vallen. Ze blijven koste wat kost gewoon hangen waar ze hangen!

Nou was ik op de middelbare school absoluut geen 'bèta-leerling' zoals ze dat noemen. Ik snapte echt helemaal niets van wiskunde, natuurkunde en scheikunde. Maar wat ik toch dacht meegekregen te hebben, is dat er zoiets bestaat als zwaartekracht. En dat dat dan zoiets inhoudt dat dingen niet zomaar horen te zweven, maar dat ze door een of andere kracht (juist: de zwaartekracht) die sterker dan hen is, naar beneden getrokken worden. En als ik dan die theorie op mijn kruidenbusje toepas, kan ik toch wel spreken van een heus raadsel dat zich daarin afspeelt!

3 comments:

di-jan said...

Tsja...ik heb het wonderbaarlijke gebeuren inmiddels al een paar keer mogen aanschouwen, en ik heb er ook geen verklaring voor...:( Het zal wel een van de grote raadsels van de natuur blijven. Ofzo...

Elsjefieder said...

Gisteren hoorde ik van een vriendinnetje van een huisgenootje dat het bij die dingen normaal is dat het knoflookpoeder blijft zweven...Helaas, mijn busje is niet uniek :(

En toch blijft het vreemd...

di-jan said...

Maar bij ons busje met alleen maar knoflookpoeder zweeft het niet...Dat is me dan toch nog steeds een raadsel...:(