Monday, February 28, 2005

And the nominees are...

Gisteren was echt zo'n dag waarvan je op het eind zegt: 'Wat een dag!'. Het was een ontzettend vermoeiende dag, maar zeker wel de moeite waard. Gisteren was de dag dat Pathé de Munt in Amsterdam een speciale 'Oscardag' georganiseerd had. Van 10.30 uur 's ochtends tot 24.00 uur 's nachts werden bijna alle films gedraaid die genomineerd waren voor een Oscar. Aansluitend kon je 's nachts van 1.00 uur tot 6.00 uur de Oscaruitreiking live volgen. Ik heb vijf films gezien, en van alle vijf even een korte impressie:
- Closer: apart verhaal, waarin iedereen vreemdgaat. Goede acteurs, waaronder Jude Law!
- Mar adentro: erg ingrijpend en ontroerend verhaal over een zieke man die euthanasie wil plegen, kippenvel, tranen in mijn ogen...
- Finding Neverland: geweldig, een man die met wat medewerking van kinderen laat zien dat in je dromen alles kan en dat er een hele mooie wereld bestaat, die Neverland heet. Naar mijn mening ook een hele goede film.
- The Motorcycle Diaries: verhaal over de idealen van twee vrienden die rondtouren door Zuid-Amerika, één van die vrienden wordt later wereldberoemd als Ché Guevara. Soms wat langdradig, maar je kunt nou eenmaal iemands idealen niet in één zin noemen.
- Der Untergang: verhaal over de laatste dagen van Adolf Hitler, dat ook zijn persoonlijke kant laat zien. Wederom mooi verteld.

Alle vijf zijn ze op hun eigen manier erg mooi/goed/leuk enz. Ik moet ze geloof ik alleen nog wel iets beter verwerken, vijf films op één dag is wel heavy...Maar ik heb er zeker van genoten!

2 comments:

Sandmannetje said...

en weer geen oscar voor Martin Scorsese... :s

Elsjefieder said...

Nee helaas...maar wel veel voor zijn film en acteurs!