Saturday, February 12, 2005

Taalent

Enkele jaren geleden zei mijn moeder tegen me: 'Jij bent echt altijd met taal bezig'. Nu besef ik dat ze daar best wel eens gelijk in kan hebben. Ik kan het bijvoorbeeld niet hebben als iemand taalfouten maakt, ik verbeter dan ook heel vaak mensen (sorry, ik weet dat het irritant is, maar kan er echt niks aan doen...). Verder doe ik een studie waarbij taal een belangrijk onderdeel vormt. En ik vind het gewoon leuk om met taal bezig te zijn, schrijven bijvoorbeeld. Veel mensen hebben een hekel aan het schrijven van verslagen, maar ik vind het eigenlijk wel leuk. Vooral als het onderwerp me een beetje aanspreekt. Ook kan ik me verwonderen over hoe mooi woorden of namen kunnen zijn. De naam 'Xander' bijvoorbeeld, vind ik echt heel mooi, volgens mij alleen maar omdat hij met een X begint. Of 'Reinier', ook al zo mooi. En waarom? Omdat als je het omdraait er nog steeds 'Reinier' staat. Leuke dingen vind ik dat. Net als mooie woorden, die zijn er ook genoeg. Ik heb nu alleen even geen voorbeeld, meestal kom ik ze toevallig tegen...

En dan nog zoiets: de leukste humor vind ik ook de humor die met taal te maken heeft. Van die leuke woordspelingen, waar je wel even over na moet denken. Een voorbeeld hiervan is een opmerking die mijn vader maakte toen hij hoorde dat er ergens buikgriep heerste. De reactie van mijn vader was: 'Da's shit!'. Echt geweldig vind ik dat soort grappen.
Toevallig vond ik vandaag bij mijn ouders een boekje met als titel "Dubbelzinnigheden". Dit boekje bevat 333 woordspelingen en taalgrappen, die stuk voor stuk geweldig zijn! Een greep uit het assortiment:
- De geslachte kip was die ochtend al vroeg uit de veren
- De nieuwe bewoners lieten er geen gras over groeien. Ze hadden hun achtertuin binnen twee dagen betegeld
- Een acteur krijgt het meeste applaus in zalen waar klapstoelen staan
- Als je er eenmaal je zinnen op hebt gezet, is je sollicitatiebrief zo geschreven
- De frisdrankenfabrikant ging op de fles
- Eigenlijk wil elke schrijver maar één ding: succes boeken!
- Ladderzat bracht men de schilder thuis
- Toen de meester vroeg wie al die prullen had gegooid, kwam de dader met een vreemd verhaal op de proppen
- Gek eigenlijk. De een zegt: hoe ouder hoe wijzer; de ander spreekt van ouderdom
- Aan zijn achternaam te horen is hij erg voornaam
En zo zou ik nog wel even door kunnen gaan... Taal vind ik gewoon interessant. En eigenlijk wist ik dat enkele jaren geleden ook al. Ik wist totaal niet welke studie ik wilde gaan doen, maar was op zoek naar 'iets met taal, maar dan weer niet één taal studeren'. En dat is het uiteindelijk ook geworden!

5 comments:

SnoopS said...
This comment has been removed by a blog administrator.
SnoopS said...

Ik was nog niet klaar met m'n postje, druk ik al op Login & Publish...

Ik weet dat ik slecht schaak, maar nog rotter dam! (Veldhuis & Kemper) ;)
Totdat ik jou zag ik dat niet (AedM)
Als je bij me weggaat, mag ik dan met je mee (AedM)
Hij is onze goeroe die alles kan. Dat zal dan wel een kangoeroe zijn. (Paul de Munnik)
Het regent zonnestralen (AedM)
"Je noemt me oud verdriet
Doe wat je wilt
(maar) Zo vreselijk oud ben ik nog niet" (A...)
"Als ik oud word, en dat word ik, want dat voel ik elke dag"(A...)

In de categorie mooi:
"Houdt 'ie je vast als je soms bang bent, kent hij je angst en je verdriet,
alleen maar schudden met je hoofd lief, logisch dat je me verliet"

"Wat moet ik doen straks als je wegbent, vroeg ik vlak voordat ie ging, de zwerver op z'n allerlaatste tournee." En hij zei: "Lopen tot de zon komt, Thom, en beloof me, als ik ga, als ik wegga, ga beslist niet met me mee."

Of grappig:
Die man op die berg door meditatie in de buurt van zichzelf is gekomen. Dus ik zeg: Zo. Waar was ie eerst dan? Ergens anders aan 't buurten ofzo? Kan ik dat ook leren, ik probeer al maanden bij m'n overbuurvrouw in de buurt te komen. (Paul de Munnik)

Ik ben ook wel een taalgevoelig mens... maar dat wist je vast nog niet :P

Ennuhm, mooie woorden... idyllisch? ;) pittoresk?

Verder... ik hou totaal niet van Acda en de Munnik. Niet Uit Het Raam (NUHR) heeft ook heel mooie teksten, maar die zoek ik later wel eens :)

Sandmannetje said...

Een monnik met de hik,
nam een tonnic met een tic

Elsjefieder said...

Haha, die is leuk sandmannetje! En idyllisch en pittoresk zijn zeker mooie woorden snoops! :)

di-jan said...

Als mijn band lek is, dan Lopik
Ik zag vanmorgen in het bos toch een mooie Hindeloopen

En idyllisch en pittoresk zijn ook mijn lievelingswoordjes! ;)