Sunday, May 01, 2005

Oranjegekte

Gisteren lekker Koninginnedag in Amsterdam gevierd, op het Museumplein. En ik heb me uitstekend vermaakt. En niet zozeer vanwege de artiesten die kwamen: Ali B, Lange Frans en Baas B, Brainpower, Di-rect, Kane, Veldhuis & Kemper, Darkraver, Gebroeders Ko enz. Ok, ze waren op zich wel leuk en goed enzo, maar er is natuurlijk iets veel leukers wat je op zo'n dag kan doen: mensen kijken. En dat heb ik gedaan! Geweldig is dat, iedereen lekker ongegeneerd gaan staan bekijken. En er liepen wat rare figuren tussen. Vrouwen met echt enorm dikke konten die zich dan speciaal voor de gelegenheid in een superstrakke oranje broek hijsen, mannen die denken dat een oranje tuinbroek ineens hip is op Koninginnedag en dan nog de gekken met oranje rieten rokjes en leuke accesoires.

Maar het leukst om naar te kijken was toch wel het groepje 15- of 16-jarigen dat voor ons stond. Ze dronken, zeg maar gerust zopen, ontzettend veel, en dan ook nog alles door elkaar: bier, flessen Smirnoff en goedkope Malibu-achtige kokoszooi. Er was er één die dacht dat hij een stoere hiphopper was, met zijn joggingpak en gouden nepringen en kettingen. Beetje mislukt... Er was ook een meisje dat flauwviel. Na wat bemoedigende schouderklopjes en een slokje water kwam ze weer bij. En ze begon meteen weer aan het bier. En ze viel weer flauw. En ze begon weer aan het bier. En ze viel voor de derde keer flauw. De bewaking moet gedacht hebben: 'driemaal is scheepsrecht'. Dus ze voerden haar af. En jawel hoor: een tijdje later kwam ze weer terug. En wat had ze in haar hand: juist, een blikje bier! Dan denk ik: lekker bezig zeg! Maar goed, dat was nog niet alles. Een vriendin van haar begon wat later spontaan te huilen. En even later begon een ander meisje te huilen. Toen ze elkaar weer getroost hadden, gingen ze weer even vrolijk verder met dansen en springen en hakken. Hakken ja, dat was ook één van hun favoriete bezigheden...En ineens keihard wegrennen zonder duidelijke aanleiding, dat deden ze ook graag. En zo kan ik nog wel een uur doorgaan, maar dat doe ik niet. Ik denk dat het zo wel duidelijk is.

Dus, daar heb ik me zo'n beetje de hele dag mee kunnen vermaken. Rare mensen waren het... En dat vond ook iedereen die in de buurt stond geloof ik. Ze trokken in ieder geval ontzettend veel publiek aan...

5 comments:

Sandmannetje said...

over rare mensen gesproken... verhuizen met Koninginnedag... Valt dat ook onder de categorie raar? want dan ben ik raar.

Wel leuk met 2 winkelwagentjes met zooi door de stad.

Elsjefieder said...

huh?? jij verhuizen? of hielp je iemand anders mee?

En of dat raar is: tja...wellicht...

Sandmannetje said...

nee ik woon nog steeds waar ik woonde!
maar ik heb nu wel een bank!

di-jan said...

Cool! Een heuse bank maar liefst! :)

Elsjefieder said...

Dus...