Thursday, May 12, 2005

Ingeburgerd???

Wow, ik woon nu al ongeveer een jaar in Utrecht! En het lijkt echt veel en veel korter. Maar naar mijn zin heb ik het hier zeker. Leuke stad, leuke studie, leuke mensen om me heen. Ik heb ook steeds meer het gevoel dat Utrecht echt al 'mijn' stad is. Ik bedoel: ik ken steeds meer leuke plekjes en weggetjes en voel me er ook thuis. Maar toch...toch zal ik altijd diep in mijn hart een Brabander blijven. Net als gisterenavond bijvoorbeeld, toen ik door Utrecht fietste en het er zo ontzettend rustig was. Er was bijna niemand op straat, en de mensen die er waren leken allemaal ontzettende haast te hebben, zo snel dat ze fietsten. Toen moest ik aan een liedje van Guus Meeuwis denken, dat het gevoel perfect omschrijft. Jawel, het lied is getiteld Brabant:

Een muts op mijn hoofd
Mijn kraag staat omhoog
Het is hier ijskoud
Maar gelukkig wel droog

De dagen zijn kort hier
De nacht begint vroeg
De mensen zijn stug
En er is maar een kroeg

Als ik naar mijn hotel loop
Na een donkere dag
Dan voel ik mijn huissleutel
Diep in mijn zak

Ik loop hier alleen
In een te stille stad
Ik heb eigenlijk nooit last
Van heimwee gehad
Maar de mensen ze slapen
De wereld gaat dicht
En dan denk ik aan Brabant
Want daar brandt nog licht

Ik mis hier de warmte
Van een dorpscafé
De aanspraak van mensen
Met een zachte G

Ik mis zelfs het zeiken
Op alles om niets
Was men maar op Brabant
Zo trots als een Fries

In het zuiden vol zon
Woon ik samen met jou
Het is daarom dat ik zo
Van Brabanders hou

Ik loop hier alleen
In een te stille stad
Ik heb eigenlijk nooit last
Van heimwee gehad
Maar de mensen ze slapen
De wereld gaat dicht
En dan denk ik aan Brabant
Want daar brandt nog licht

De Peel en de Kempen
En de Meierij
Maar het mooiste aan Brabant
Ben jij, dat ben jij

Ik loop hier alleen
In een te stille stad
Ik heb eigenlijk nooit last
Van heimwee gehad
Maar de mensen ze slapen
De wereld gaat dicht
En dan denk ik aan Brabant
Want daar brandt nog licht

Ik loop hier alleen
In een te stille stad
Ik heb eigenlijk nooit last
Van heimwee gehad
Maar de mensen ze slapen
De wereld gaat dicht
En dan denk ik aan Brabant
Want daar brandt nog licht

bron: http://www.guusmeeuwis.nl

3 comments:

Sandmannetje said...

Die Guus toch!

Elsjefieder said...

Ja, goed he?? :p
En ik had er gewoon vanavond heen kunnen gaan, gratis, maar helaas: werken...
Gelukkig kan ik morgen Xander wel zien! ;)

di-jan said...

Jaaaa!!! We gaan naar Xander vanavond! :)
Hopenlijk zijn we wel een beetje op tijd klaar met werken, anders gaat die (spreekwoordelijke) vlieger ook al niet op...