Tuesday, February 28, 2006

Emotiepsychologie

Heb net met college weer een leuk (nutteloos?) weetje gehoord dat ik jullie niet wil onthouden.
Kleine spieractiviteit in het gezicht kan er al voor zorgen dat ons humeur en onze emoties veranderen. Wanneer je een pen in je mond houdt aan één uiteinde, zul je na verloop van tijd een beetje verdrietig worden. Dit heeft te maken met de stand van je mond; je krijgt een soort van pruilmondje. Wanneer je echter een pen in de lengte in je mond houdt, dus eigenlijk ongeveer parallel aan je lippen, zul je na een tijdje juist vrolijker worden. Dit komt dan omdat je automatisch een beetje lacht. En dit is allemaal empirisch onderzocht!

Leuk toch, dat je als je verdrietig bent gewoon een pen in je mond kan stoppen en dat het dan na een tijd weer beter gaat?

5 comments:

di-jan said...

Het is gewoon echt geniaal. Alleen jammer dat mijn huisgenoten me al niet geloven en me er smakelijk om hebben uitgelachen :S haha... Natuurlijk ook wel enigszins begrijpelijk, maar toch. Ik vind het een mooi iets!

Elsjefieder said...

Gewoon vol blijven houden! En zeg er vooral bij dat het wetenschappelijk onderzocht is, klinkt geloofwaardiger ;)
Ik vind het ook mooi! :D

Anonymous said...

Ook iets wat je humeur helemaal verbeterd is als je cor meeneemt naar college en die dan een opmerking maakt zo van
"tja maar dan kan ik zeggen dat een hamer ook een medium is"
misschien had je er bij moeten zijn, maar ik lag dubbel en docent zat achter mij dus ze zag alleen cor zitten die het ook niet meer kon houden

di-jan said...

Hahaha... zo'n soort discussie heb ik ook ooit eens met een vak gehad. Weet totaal niet meer wanneer het was of welk vak ofzo, maar het ging er over of een vork of een pizza of een tafel ofzo ook een medium kon zijn. Hahaha hilarisch! :D

Elsjefieder said...

Haha grappig! Een pizza kan idd ook een medium zijn ja, als je er bijv. met kaas je naam op schrijft ofzo. Volgens mij was het Tekst & Beeld, waar we die discussie hadden...:D. Zo zie je maar: communicatie is overal! Zelfs op een hamer, een tafel of een pizza! ;)