Saturday, March 19, 2005

Els de filosoof

Ik heb een nieuwe roeping gevonden: filosoferen. Het komt door een vak dat ik nu volg: Filosofie van de ICT. Voor dit vak moet ik elke week bij elke tekst die ik moet lezen een soort filosofische reflectie schrijven. Klinkt heel suf, maar ik schijn er wel goed in te zijn. Ik krijg er in ieder geval goede cijfers voor. En stiekem vind ik het ook wel leuk, een beetje de filosoof uithangen. Overal net een beetje dieper over nadenken dan gemiddeld. Maar dan vraag ik me af: waarom? Wat is eigenlijk het nut van al dat 'ge-filosofeer'? Je schiet er in feite niks mee op. Ok, je krijgt misschien wat meer inzicht in allerlei zaken, zoals men dat zo mooi omschrijft. Maar bij filosoferen ga je toch vooral in op je eigen mening en op de mening van anderen. En vaak is de conclusie dat je van mening verschilt. Dus...Nou en? Schiet je er nou iets mee op als je weet dat je van mening verschilt? Niet echt denk ik. Maar ook daarover zal wel iemand een andere mening hebben...

Zo, dat was wel weer genoeg filosofisch geneuzel voor vandaag...

No comments: