Tuesday, January 29, 2008

10.324 woorden

Net als veel mensen in mijn omgeving, kan ik sindskort ook zeggen 'Ik ben met mijn scriptie bezig'. Die scriptie houdt me behoorlijk bezig en ik kan zeggen dat ik er al met al ook wel goed mee bezig ben. En nee, dan geef ik geen indicatie van hoeveel woorden ik al heb. Dat vind ik namelijk de grootst mogelijke onzin die er is. Uitspraken als: 'Ik moet een scriptie schrijven van 20.000 woorden' kan ik dan ook bijna niet serieus nemen. Gaat het dan echt om het aantal woorden? Dat zegt toch helemaal niets? Is een scriptie die alleen een opsomming geeft van theorieën dan net zo goed als een scriptie die ingaat op verbanden en tekortkomingen van theorieën, als ze maar allebei genoeg woorden hebben? Mijn idee is dat je met een scriptie laat zien dat je zelfstandig een onderzoek kunt uitvoeren; een soort kroon op je werk dat je tijdens je studie hebt verricht. En dat het dan gaat om het leggen van verbanden tussen theorieën en het verantwoorden van keuzes die je in je scriptie maakt. Als er een touw aan je verhaal vast te knopen is, maakt het toch niet uit of je nou 10.932 of 15.328 woorden hebt? Ok, ik begrijp ook wel dat je niet met één of twee a4-tjes aan moet komen, maar dat begrijpt de gemiddelde schriptieschrijver ook heus wel.
Dus bij deze een oproep aan alle Universiteiten en Hogescholen: ban de 'aantal-woorden-eis'! Laat studenten zelf uitzoeken hoeveel woorden ze nodig hebben om hun onderzoek duidelijk te rapporteren. Zoals de aloude opvatting: kwaliteit boven kwantiteit!

2 comments:

Anonymous said...

De grap is dat die absurde woorden eis niet voor de hele UU geldt. Ik heb bij mn informatica scriptie totaal geen last van die onzin (A) Sterker nog, korter is beter (met een limiet natuurlijk ;))

Anonymous said...

even tussendoor

als je makkelijk je scriptie gratis wil backuppen.

probeer dan eens een keertje:

www.FF7.nl

groet
Sanne